Cursusleider
Jan van Veen.


Voor wie?
Startende leerkrachten.


Waar en wanneer?
In Utrecht, op 5 zaterdagen van 10.00 tot 16.00 uur.
Data: 6 september
1 november 2014
10 januari
7 maart en 9 mei 2015.


Deelnamekosten
€ 650,-.


Op locatie
Opleidingen en cursussen (of delen ervan) kunnen ook op locatie worden uitgevoerd.
De kosten bedragen dan
€ 750,- per dagdeel.


Meer informatie?
Wij beantwoorden uw vragen graag.
Bel ons op

023 - 760 03 13.
Direct contact met cursusleider

Jan van Veen:

06 - 250 98 742.

 

 

Je hebt je PABO-diploma op zak en de wereld ligt voor je. Je solliciteert voor je eerste baan in het onderwijs. Je ziet er naar uit om nu echt aan de slag te gaan, met je eigen groep. Je hebt allerhande ideeën en idealen. Die zou je het liefst allemaal uitvoeren.
Nu blijkt echter dat 57% van de startende leraren ontevreden is over de begeleiding door de school. De uitval van beginnende leerkrachten ligt na 5 jaar op 25%. Dat kan beter!

 

In deze cursus nemen wij je gedurende het cursusjaar aan de hand:

Iedere twee maanden kom je bij elkaar. Je maakt een ontwikkelplan dat iedere bijeenkomst terug komt. Je kunt je vragen voorleggen aan de docent, maar er is ook steeds gelegenheid om met medecursisten van gedachten te wisselen. Dat kan overigens ook via de mail en telefoon tussen de bijeenkomsten door.

 

In deze cursus staat een aantal zaken centraal:

 

1.Een veilige leeromgeving? En hoe creëer je dat? En dan gaat het om de veilige leeromgeving van de leerling, maar ook die jou als van de startende leerkracht.

 

2. Planning is een belangrijk onderdeel van het werk van leerkrachten. Het kost tijd. Soms veel tijd. Maar als je het effectief doet dan spaar je tijdens je uitvoering tijd. Het gaat vooral om planningsbeslissingen en de effectiviteit van je handelen

 

3. Samenwerken met collega’s. Hoe gebruik je de kennis en ervaring van je collega’s om jezelf te professionaliseren, zodat er een professionele leeromgeving ontstaat waarin jezelf tot leren komt.

 

4. Betrokkenheid van de leerling op de eigen ontwikkelingen, ze verantwoordelijk maken voor de eigen prestatie.

 

5. Effectief communiceren met collega’s, ouders en leerlingen.

 

Het programma ziet er als volgt uit:

 


September


 

Hoe verkent u uw school?

Visie, routines en afspraken

Pedagogisch handelen of overlevingsstrategieën?

Klassenregels, routines, positieve controle. Op weg naar structuur.

Morele ontwikkeling, aanleren, zelfsturing. Voorspelbaarheid, controle en invloed.

Didactisch handelen; de instructie

Directe instructie, interactief en gelaagd, zelfinstructie en voortoetsing. Werkvormen. Hier vindt ook overlap/samenhang plaats tussen pedagogisch en didactisch handelen.

Zorg voor de leerlingen; observeren als basis voor handelen

Signalen omzetten naar observatievragen. Data verzamelen (HGW cyclus) en omzetten naar ideeën.

Teamlid; luisteren naar anderen om te leren

Open vragen leren stellen. De eerste 6 interventies voor gespreksvoering.

Ontwikkelingen: kwaliteitsbevorderende onderwijsfactoren.

Voor een belangrijk deel is dit de theorie van Marzano. Regels, routines, mentale houding, naast programmaplanning en didactische werkvormen. Integratie van pedagogisch en didactisch handelen en de zorg voor de leerlingen.

Wat wil jij de komende tijd leren? Opstellen eigen ontwikkelplan.

 

Belangrijk is dat verschillende aspecten in elkaar geïntegreerd worden. De inhoud is veel maar kan door integratie wel worden gerealiseerd.



November


 

Pedagogisch handelen: het groepsproces.

De uitdagingen voor de leerkracht om door afstand te bewaren toch dichtbij te komen en invloed uit te kunnen oefenen.

Didactisch handelen; (directe) feedback geven aan leerlingen

De leerling verantwoordelijk maken/houden voor het eigen leerproces. De warme kant van leren. Wat vraagt dat van de leerkracht? Zelfwaardering door de leerling gevolgd door de feedback van de leerkracht.

Zorg voor de leerlingen; het nut van methodegebonden toetsen (korte termijn geheugen).

Ambities stellen en realiseren en monitoren, leerlingen motiveren tot leren. Aanzet tot diagnostiek en planning (HGW)

Teamlid: meedenken i.p.v. inbrengen (het loslaten van eigen concepten).

Hierbij teruggrijpen op de visie van de school tijdens de eerste bijeenkomst. Oplossingsgerichte gespreksvoering. Zowel met collega’s als met ouders.

Ontwikkelingen: Opbrengstgericht werken

En hier vindt integratie plaats tussen zorg en didactisch handelen met het oogmerk effectief te werken aan de ontwikkeling van de (leer-)prestaties van de leerlingen.



Januari


 

Pedagogisch handelen: motiveren van leerlingen

Door de leerling een perspectief te bieden in de te behalen doelen en inzicht in de basisvaardigheden. Ook hier weer gebruik maken van het directe instructie model.

Didactisch handelen; het vergroten van zelfstandigheid (executieve functies trainen)

Aandacht voor het leren plannen, organiseren en tijdsbesef helpen om het werkgeheugen beschikbaar te houden voor de taakuitvoering. Uiteindelijk zal de leerling door de verworven metacognitie nog beter in staat zijn zelfstandig en zelfverantwoordelijk te leren. Maar ook de eigen impulsen op een effectieve wijze weten te reguleren.

Zorg voor de leerlingen: cito lvs

Wat betekenen de toetsresultaten voor je groepsoverzicht en groepssamenstelling? Opnieuw HGW en het vinden van antwoorden op vragen die je hebt. Welke effecten heeft dat op je didactisch en pedagogisch handelen?

Teamlid: conflicthantering

Confronteren zonder ruzie te krijgen. Het geven effectieve feedback. Luisteren om te begrijpen en niet om te bestrijden.

Ontwikkelingen:

Leerlingbespreking met IB-er. Het beschrijven van het beeld van de leerling en zijn problematiek. Samen zoeken naar passende aanpak.

 


Maart


 

Pedagogisch handelen: niet pedagogisch gedrag als valkuil

Hoe blijf je uit de spiraal van negatieve ervaringen? Ongewenst gedrag roept meer dan eens straffen en afkeuren als reactie op. de gedachte is dat dan effectief is. Maar bij sommige leerlingen werkt dat niet? Hoe voorkom je dat je in deze valkuil trapt en met een versterkend effect op het negatieve gedrag.

Didactisch handelen; orde houden, orde en regelmaat

Structuur is een kenmerk van effectief onderwijs. Hoe creëer je in de praktijk regelmaat en ordening waarbij toch variatie is?

Welke werkvormen passen bij het vak/onderdeel?

Zorg voor de leerlingen: diagnostisch onderwijzen

Het diagnostisch gesprek en analyse leveren de ingrediënten voor onderwijs op maat. Maar wel met de bedoeling om de groepsdoelen te realiseren voor alle leerlingen.

Teamlid: cultuurdiagnose van je team/school/bouw

Ontwikkelingen: gebruik sociale media en ict

 


Mei


 

Pedagogisch handelen: veiligheid bieden

Didactisch handelen; jaarkalender effectief rekenonderwijs als voorbeeld voor didactische planning

De voordelen van plannen om effectief met tijd om te gaan. De balans tussen werk en privé enerzijds en anderzijds de tijd effectief en efficiënt benutten.

Zorg voor de leerlingen: praten met leerlingen

Het kindgesprek. Oplossingsgerichte gesprekken met als doel kinderen te betrekken in de plannen en de uitvoering daarvan. In de bovenbouw mogelijk rapportagegesprekken met leerlingen en hun ouders.

Teamlid: omgaan met veranderingen, begrijp ik mijn collega’s?

Weerstand: wat is het; wanneer krijg ik het; welke vormen kan dat aannemen; hoe maak ik van weerstand betrokkenheid? Ook hier weer de oplossingsgerichte gesprekken.

Ontwikkelingen: Passend onderwijs in de groep